Sťažnosti

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) prijíma a v rozsahu svojej pôsobnosti vybavuje podania fyzických a právnických osôb. Všetky podania bez ohľadu na ich označenie posudzuje podľa obsahu a príslušnosti na vybavenie.

Podrobnosti o postupe pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku prešetrenia alebo prekontrolovania sťažnosti upravuje zákon o sťažnostiach.

Čo je sťažnosť?

Sťažnosťou je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“), ktorým:

  • sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť“) orgánu verejnej správy,
  • poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.

Čo je nie je sťažnosťou?

Sťažnosťou podľa zákona o sťažnostiach nie je podanie, ktoré:

  • má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,

  • poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom (napríklad Trestný poriadok, Správny súdny poriadok), 
  • je sťažnosťou podľa osobitného predpisu (napríklad Exekučný poriadok)

  • smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa iného právneho predpisu (napríklad Správny poriadok)
  • smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu (napríklad Zákon o kontrole v štátnej správe, zákon o finančnej kontrole a audite) alebo
  • obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažností podľa zákona o sťažnostiach by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu (napríklad Zákon o ochrane utajovaných skutočností).   

Čo musí obsahovať?

Ak je sťažovateľom fyzická osoba, sťažnosť musí obsahovať meno, priezvisko a adresu. Ak je sťažovateľom právnická osoba, uvádza sa názov, sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej konať za právnickú osobu. V prípade, že sa sťažnosť podáva v listinnej podobe, musí obsahovať aj vlastnoručný  podpis sťažovateľa. Ak sa podáva elektronicky, musí byť autorizovaná alebo odoslaná prostredníctvom prístupového miesta (v opačnom prípade ju musí sťažovateľ do 5 pracovných dní potvrdiť vlastnoručným podpisom alebo autorizovať). Anonymné sťažnosti sa neprešetria a budú odložené.

Ako a kde sa sťažnosť podáva?

Na vybavenie sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí činnosť, ktorej sa predmet sťažnosti týka. Sťažnosť sa podáva písomne buď v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe. Sťažnosť musí byť čitateľná, zrozumiteľná a musí z nej jednoznačne vyplývať, proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha. Ak ministerstvo nie je príslušné na vybavenie takejto sťažnosti, postúpi ju orgánu príslušnému na vybavenie a o postúpení upovedomí sťažovateľa.

Podávanie sťažností

a)    písomne v listinnej podobe poštou na adresu:

      Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky

Mlynské nivy 44/a

       827 15  Bratislava 212

   b)    osobne v listinnej podobe: do podateľne ministerstva na prízemí

(počas pracovných dní v úradných hodinách od 8.00 – 11.30 hod., 12.00 – 15.00 hod.) na adrese:

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky

Mlynské nivy 44/a

827 15  Bratislava 212

c)    v elektronickej podobe prostredníctvom e-mailovej adresy: podatelna@mhsr.sk

d)   v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej podateľne na Ústrednom portáli verejnej správy: http://podatelna.gov.sk

 

Aké sú lehoty na vybavenie sťažnosti?

Lehota na vybavenie sťažností je 60 pracovných dní. Lehota začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni jej doručenia. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže vedúci orgánu verejnej správy alebo ním splnomocnený zástupca lehotu predlžiť pred jej uplynutím o 30 pracovných dní. Predĺženie lehoty sa sťažovateľovi oznámi bezodkladne, písomne a s uvedením dôvodu, prečo je predlženie nevyhnutné.   

Ako sa sťažovateľ dozvie o výsledku vybavenia sťažnosti?

Sťažovateľovi sa zašle písomné oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti, ktoré obsahuje odôvodnenie a informáciu, či bola vyhodnotená ako opodstatnená, alebo neopodstatnená. V prípade, že ide o opodstatnenú sťažnosť, uvedú sa aj povinnosti, ktoré boli orgánu verejnej správy uložené.

V záujme zníženia administratívnej náročnosti a zvýšenia efektívnosti pri vybavovaní, odporúčame pri podaniach/sťažnostiach zohľadňovať uvedené skutočnosti.

Súvisiace:

-        čl. 27 a čl. 46 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava slovenskej republiky

-        zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach

 

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk