Sankcie voči Ruskej federácii a Bielorusku

 
Komplexné a aktualizované informácie o sankčných opatreniach EÚ nájdete na stránke Restrictive measures (sanctions) | European Commission (europa.eu) (EN), ako aj EU Sanctions Map (EN). 
V súvislosti s pokračujúcimi vojenskými útokmi Ruskej federácie na Ukrajinuaktivitami Bieloruska, ktorými sa umožňuje vojenská agresia proti Ukrajine, pristúpila EÚ v roku 2022 k prijatiu piatich nových balíkov sankcií. Ich chronologický prehľad nájdete na tejto stránke. V texte nižšie nájdete stručný zoznam všetkých sankcií uplatňovaných v súvislosti s dianím na Ukrajine voči Ruskej federácii a Bielorusku (zoznam zahŕňa aj staršie opatrenia spred februára 2022).  

A. SANKCIE EÚ VOČI RUSKEJ FEDERÁCII

B. SANKCIE EÚ VOČI BIELORUSKU

A. Sankcie EÚ voči Ruskej federácii

Úvod - dôvody a štruktúra sankcií EÚ voči Ruskej federácii

EÚ od marca 2014 postupne zaviedla reštriktívne opatrenia v reakcii na:

  • protiprávnu anexiu Krymu v roku 2014
  • rozhodnutie o uznaní častí Doneckej oblasti a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou, za nezávislé subjekty v roku 2022
  • nevyprovokovanú a neodôvodnenú vojenskú agresiu voči Ukrajine v roku 2022

EÚ ukladá rôzne druhy reštriktívnych opatrení:

  1. diplomatické opatrenia
  2. individuálne reštriktívne opatrenia pre fyzické a právnické osoby (zmrazenie aktív a cestovné obmedzenia)
  3. obmedzenia týkajúce sa hospodárskych vzťahov s Krymom a Sevastopolom a s časťami Doneckej oblasti a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou
  4. sektorové hospodárske sankcie
  5. sankcie voči médiám
  6. obmedzenia týkajúce sa širšej hospodárskej spolupráce

1. Diplomatické opatrenia

V roku 2014 bol zrušený samit EÚ – Rusko a členské štáty EÚ prijali rozhodnutie, že nebudú organizovať pravidelné dvojstranné samity s Ruskom. Dvojstranné rozhovory s Ruskom o vízových záležitostiach, ako aj o novej dohode medzi EÚ a Ruskom boli pozastavené.

Namiesto samitu skupiny G8 v Soči sa 4. – 5. júna 2014 konalo v Bruseli stretnutie skupiny G7 bez Ruska. Odvtedy stretnutia pokračujú v rámci procesu G7.

Krajiny EÚ podporili aj pozastavenie rokovaní o pristúpení Ruska k Organizácii pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) a k Medzinárodnej agentúre pre energiu (IEA).

Vo februári 2022 po vojenskej agresii Ruska voči Ukrajine EÚ rozhodla, že diplomati, iní ruskí úradníci a podnikatelia už nemôžu využívať ustanovenia o zjednodušení vízového režimu, ktoré umožňujú privilegovaný prístup do EÚ. Toto rozhodnutie nemá vplyv na bežných ruských občanov.

2. Individuálne reštriktívne opatrenia

Zmrazenie aktív a zákaz cestovania sa vzťahuje na 1110 osôb a 83 subjektov z dôvodu ich konania, ktoré narúša územnú celistvosť, zvrchovanosť a nezávislosť Ukrajiny. Zoznam osôb a subjektov, na ktoré sa vzťahujú sankcie, sa neustále preskúmava a podlieha pravidelnému obnovovaniu zo strany Rady EÚ.
 
Právne akty:
Konsolidované znenie (k 14. 04. 2022) Nariadenia Rady (EÚ) č. 269/2014 zo 17. marca 2014 o reštriktívnych opatreniach vzhľadom na konanie narúšajúce alebo ohrozujúce územnú celistvosť, zvrchovanosť a nezávislosť Ukrajiny

3. Obmedzenia týkajúce sa hospodárskych vzťahov s Krymom a Sevastopolom a s časťami Doneckej oblasti a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou

Reštriktívne opatrenia v oblasti hospodárskych vzťahov s Krymom a Sevastopolom

Tieto opatrenia boli prijaté ako reakcia na protiprávnu anexiu Krymu a Sevastopola zo strany Ruskej federácie. Uplatňujú sa na štátnych príslušníkov EÚ a spoločnosti so sídlom v EÚ. Ich rozsah pôsobnosti je obmedzený na územie Krymu a Sevastopola.

Tieto opatrenia zahŕňajú:

  • zákaz dovozu tovaru
  • obmedzenia týkajúce sa obchodu a investícií spojených s určitými hospodárskymi odvetviami a s projektmi v oblasti infraštruktúry
  • zákaz poskytovať služby cestovného ruchu
  • zákaz vývozu určitého tovaru a technológií
Právne akty:
Konsolidované znenie (k 20. 12. 2014) Nariadenia Rady (EÚ) č. 692/2014 z  23. júna 2014 o obmedzeniach týkajúcich sa tovaru s pôvodom na Kryme alebo v Sevastopole, ktoré sú reakciou na nezákonné pripojenie Krymu a Sevastopola
 
Obmedzenia týkajúce sa hospodárskych vzťahov s časťami Doneckej oblasti a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované vládou Ukrajiny

Rada prijala reštriktívne opatrenia v reakcii na rozhodnutie Ruskej federácie uznať tie časti Doneckej a Luhanskej oblasti Ukrajiny, ktoré nie sú kontrolované vládou, za nezávislé subjekty a následné rozhodnutie vyslať ruské jednotky do týchto oblastí.

Rozsah pôsobnosti týchto opatrení je obmedzený na územia Doneckej a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou. Tieto opatrenia zahŕňajú:

  • zákaz dovozu tovaru (s presne špecifikovanými výnimkami uvedenými v čl. 2 ods. 2 nariadenia Rady (EÚ) 2022/263 do 24. mája 2022. Viac informácií tu)
  • obmedzenia týkajúce sa obchodu a investícií spojených s určitými hospodárskymi odvetviami
  • zákaz poskytovať služby cestovného ruchu
  • zákaz vývozu určitého tovaru a technológií
Právne akty:
Nariadenie Rady (EÚ) 2022/263 z 23. februára 2022 o reštriktívnych opatreniach v reakcii na uznanie častí Doneckej a Luhanskej oblasti Ukrajiny, ktoré nie sú kontrolované vládou, a na nariadenie nasadenia ruských ozbrojených síl do týchto častí
Korigendum k nariadeniu Rady (EÚ) 2022/263 z 23. februára 2022 o reštriktívnych opatreniach v reakcii na uznanie častí Doneckej a Luhanskej oblasti Ukrajiny, ktoré nie sú kontrolované vládou, a na nariadenie nasadenia ruských ozbrojených síl do týchto častí (Úradný vestník Európskej únie L 42 I z 23. februára 2022)
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2022/595 z 11. apríla 2022, ktorým sa menia určité nariadenia o reštriktívnych opatreniach a ktorým sa stanovuje jednotný zoznam na účely príloh k uvedeným nariadeniam, ktorý obsahuje kontaktné údaje príslušných orgánov členských štátov a adresu na zasielanie oznámení Európskej komisii
Nariadenie Rady (EÚ) 2022/626 z 13. apríla 2022, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) 2022/263 o reštriktívnych opatreniach v reakcii na uznanie častí Doneckej a Luhanskej oblasti Ukrajiny, ktoré nie sú kontrolované vládou, a na nariadenie nasadenia ruských ozbrojených síl do týchto častí

4. Sektorové hospodárske sankcie zamerané na obchod s Ruskom v konkrétnych hospodárskych odvetviach

Pôvodne zaviedla EÚ v júli a septembri 2014 sektorové hospodárske sankcie zamerané na obchod s Ruskom v konkrétnych hospodárskych odvetviach.

Uvedené hospodárske sankcie sa postupne predlžovali vždy o ďalších 6 mesiacov. Na základe týchto reštriktívnych opatrení sa:

  • obmedzuje prístup na primárne a sekundárne kapitálové trhy EÚ pre určité ruské banky a spoločnosti
  • ukladá zákaz vývozu a dovozu v oblasti obchodu so zbraňami
  • ustanovuje zákaz vývozu položiek s dvojakým použitím na vojenské účely alebo pre vojenských koncových užívateľov v Rusku
  • obmedzuje prístup Ruska k určitým citlivým technológiám a službám, ktoré sa môžu použiť na ťažbu a prieskum ropy

Od februára 2022 prijala EÚ ďalšie nové opatrenia:

  • obmedzenie prístupu Ruska na kapitálové a finančné trhy EÚ a k súvisiacim službám
  • obmedzenie vývozu technológií a tovarov, ktoré môžu prispievať k vojenskému a technologickému zlepšeniu Ruska, jeho obranného a bezpečnostného sektora
  • rozšírenie zákazu vývozu položiek s dvojakým použitím na všetkých používateľov v Rusku (s výnimkou presne stanovených výnimiek)
  • zákaz transakcií s Ruskou centrálnou bankou
  • zákaz verejného financovania obchodovania s Ruskom a investícií v Rusku
  • zákaz preletu vzdušného priestoru EÚ a prístupu ruských dopravcov všetkých druhov na letiská EÚ
  • obmedzenia vývozu námornej navigačnej a rádiokomunikačnej technológie do Ruska
  • vylúčenie siedmich ruských bánk zo systému SWIFT
  • zákaz exportu určitých tovarov a technológií vhodných na použitie pri rafinácii ropy
  • zákaz exportu určitých tovarov a technológií na použitie v letectve alebo vesmírnom priemysle
  • zákaz importu určitých tovarov z ocele a železa
  • zákaz exportu určitých luxusných tovarov
  • zákaz importu uhlia
  • úplný zákaz transakcií pre štyri kľúčové ruské banky, ktoré predstavujú 23 % trhového podielu
  • zákaz vstupu ruských plavidiel a plavidiel prevádzkovaných Ruskom do prístavov EÚ (okrem výnimiek)
  • zákaz účasti ruských spoločností na verejnom obstarávaní v členských štátoch EÚ
  • zákaz pre ruských prevádzkovateľov cestnej dopravy
  • vylúčenie akejkoľvek finančnej podpory, či už európskej alebo národnej, ruským verejným orgánom
Právne akty:
Konsolidované znenie (k 13. 4. 2022) Nariadenia Rady (EÚ) č. 833/2014 z 31. júla 2014 o reštriktívnych opatreniach s ohľadom na konanie Ruska, ktorým destabilizuje situáciu na Ukrajine

5. Sankcie voči ruským médiám

EÚ 2. marca 2022 schválila pozastavenie vysielacej činnosti médií Sputnik a Russia Today v EÚ až do ukončenia agresie voči Ukrajine a dovtedy, kým Ruská federácia a jej pridružené médiá neprestanú vykonávať dezinformačné aktivity a akcie zamerané na manipuláciu s informáciami namierené proti EÚ a jej členským štátom.

Sputnik a Russia Today sú pod neustálou priamou alebo nepriamou kontrolou orgánov Ruskej federácie a zohrávajú kľúčovú úlohu pri presadzovaní a podpore vojenskej agresie voči Ukrajine a pri destabilizácii jej susedných krajín.

Právne akty:
Nariadenie Rady (EÚ) 2022/350 z 1. marca 2022, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 833/2014o reštriktívnych opatreniach s ohľadom na konanie Ruska,ktorým destabilizuje situáciu na Ukrajine

6. Opatrenia v oblasti širšej hospodárskej spolupráce

Lídri EÚ zaviedli v júli 2014 reštriktívne opatrenia v oblasti hospodárskej spolupráce:

  • Európska investičná banka (EIB) bola požiadaná, aby pozastavila podpísanie nových finančných operácií v Ruskej federácii
  • členské štáty EÚ sa dohodli na koordinácii svojich pozícií v rámci Rady riaditeľov Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) takisto s cieľom pozastaviť financovanie nových operácií
  • prehodnotilo sa vykonávanie dvojstranných a regionálnych programov spolupráce EÚ s Ruskom a niektoré programy sa pozastavili

V súvislosti s vojenskou agresiou Ruskej federácie na Ukrajine bolo v marci 2022 suspendované uplatňovanie doložky najvyšších výhod voči Ruskej federácii zo strany viacerých členov Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

B. Sankcie EÚ voči Bielorusku

Úvod - dôvody a štruktúra sankcií EÚ voči Bielorusku

od októbra 2020 postupne zavádzala reštriktívne opatrenia proti Bielorusku v reakcii na:

  • neprijateľné násilie bieloruských orgánov voči pokojným demonštrantom, zastrašovanie, svojvoľné zatýkanie a zadržiavanie po prezidentských voľbách v auguste 2020
  • účasť Bieloruska na vojenskej invázii Ruskej federácie na Ukrajinu

EÚ ukladá rôzne druhy reštriktívnych opatrení:

  1. individuálne reštriktívne opatrenia pre fyzické a právnické osoby (zmrazenie majetku, zákaz poskytovania finančných prostriedkov EÚ, cestovné obmedzenia)
  2. opatrenia v oblasti širšej hospodárskej spolupráce

1. Individuálne reštriktívne opatrenia pre fyzické a právnické osoby

Individuálne reštriktívne opatrenia sa vzťahujú na 183 fyzických osôb a 27 subjektov zodpovedných za represie a zastrašovanie namierené proti pokojným demonštrantom, členom opozície a novinárom po prezidentských voľbách v Bielorusku v roku 2020, ako aj za neregulárny priebeh volebného procesu. Zahŕňajú:

  • zákaz cestovania - osobám uvedeným na zozname sa zabraňuje v tom, aby vstúpili na územie EÚ alebo cezeň prechádzali
  • zmrazenie aktív - vzťahuje na finančné prostriedky alebo hospodárske zdroje osôb uvedených na zozname
  • zákaz pre občanov a spoločnosti EÚ poskytovať osobám a subjektom zaradeným na zoznam finančné prostriedky

2. Sektorové hospodárske sankcie zamerané na obchod s Bieloruskom v konkrétnych hospodárskych odvetviach

Sektorové hospodárske sankcie EÚ voči Bielorusku zahŕňajú:

  • zákaz preletu vzdušného priestoru EÚ a prístupu bieloruských dopravcov na letiská EÚ
  • zákaz pre bieloruských prevádzkovateľov cestnej dopravy
  • obmedzenia obchodu s:
    • určitým tovarom používaným na výrobu alebo spracovanie tabakových výrobkov (zákaz vývozu)
    • určitými ropnými výrobkami a palivami (zákaz dovozu)
    • potašou a výrobkami z nej (zákaz dovozu) 
    • drevom a výrobkami z dreva (zákaz dovozu)
    • cementom a určitými výrobkami z cementu (zákaz dovozu) 
    • železom, oceľou a výrobkami zo železa a ocele (zákaz dovozu)
    • niektorými novými pneumatikami (zákaz dovozu)
    • určitými strojmi a zariadeniami (zákaz vývozu)
    • tovarom dvojakého určenia (zákaz vývozu)
    • tovarom, ktorý by mohol byť použitý na vnútornú represiu v Bielorusku (zákaz vývozu)
    • určitým softvérom a technológiami (zákaz vývozu)
  • obmedzenia vo finančnej oblasti:
    • zákaz obchodovania s cennými papiermi a nástrojmi peňažného trhu so splatnosťou viac ako 90 dní
    • zákaz poskytovania pôžičiek a úverov so splatnosťou viac ako 90 dní
    • zákaz kótovania akcií bieloruských štátnych subjektov na obchodných miestach v EÚ a poskytovanie služieb v súvislosti s týmito akciami
    • vylúčenie troch bieloruských bánk zo systému SWIFT
    • zákaz transakcií s Centrálnou bankou Bieloruska
    • obmedzenie finančných tokov z Bieloruska do EÚ
    • zákaz poskytovania eurobankoviek Bielorusku
Právne akty:
Konsolidované znenie (k 13. 04. 2022) Nariadenia Rady (ES) č. 765/2006 z 18. mája 2006 o reštriktívnych opatreniach vzhľadom na situáciu v Bielorusku a zapojenie Bieloruska do ruskej agresie voči Ukrajine

3. Opatrenia v oblasti širšej hospodárskej spolupráce

V súvislosti s úlohou Bieloruska pri vojenskej agresii Ruskej federácie na Ukrajine bol v marci 2022 zastavený prístupový proces Bieloruska do (WTO). 

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk