Štát chce pomôcť automobilovému priemyslu
Vo štvrtok 25. januára 2024 za okrúhlym stolom rokoval premiér SR Robert Fico spolu so zástupcami vlády SR s významnými predstaviteľmi automobilového priemyslu, riaditeľmi štyroch veľkých automobilových spoločností pôsobiacich na Slovensku, ako i so zástupcami autobatériového priemyslu, záujmových zväzov či asociácií. Stretnutia sa na základe pozvania podpredsedníčky vlády SR a ministerky hospodárstva Denisy Sakovej zúčastnil i výkonný podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. Hlavnou témou rokovania bola budúcnosť automobilového priemyslu na Slovensku, ktoré je najväčším výrobcom osobných automobilov na svete v prepočte na obyvateľa. Automobilový priemysel dnes zamestnáva na Slovensku viac ako 260 000 ľudí a je zodpovedný za 42 percent nášho exportu. Ministerstvo hospodárstva SR v krátkej dobe zapracuje podnety od zástupcov automobilového priemyslu do vládnych politík a na prelome februára a marca ich predloží na špeciálne rokovanie vlády, ktoré bude zvolané za účelom riešenia problémov automobilového priemyslu.
Predstavitelia štátu prítomným zástupcom priemyslu jasne deklarovali svoju ochotu spolupracovať na hľadaní riešení, ktoré pomôžu zachytiť nastupujúce trendy v oblasti „automotive“ a prispôsobiť domáci automobilový priemysel týmto výzvam.
„Dnes sme diskutovali nielen o tom, kde budeme o mesiac alebo o pol roka, ale aj o krokoch, ktoré musíme spraviť vo veľmi krátkom čase, aby sme boli automobilovou veľmocou aj o tri či päť rokov.. V najbližších týždňoch budem veľmi aktívne koordinovať kroky štátnych inštitúcií tak, aby sme tento významný sektor našej ekonomiky ďalej rozvíjali a udržali zamestnanosť,“ povedala po stretnutí ministerka hospodárstva Denisa Saková.
Medzi hlavné výzvy, na ktoré predstavitelia sektoru „automotive“ upozorňovali na spoločnom rokovaní, boli vysoko konkurenčné prostredie vyžadujúce si neustále inovácie, nedostatok kvalitnej pracovnej sily, environmentálne výzvy a problémy v oblasti odpadového hospodárstva na Slovensku, ako aj viaceré geopolitické krízy ovplyvňujúce dodávateľské reťazce či nárast nákladov, s ktorými sa automobilky musia vysporiadať. Zástupcovia priemyslu upozorňovali aj na náročnosť viacerých povoľovacích procesov na Slovensku, ktoré sú podľa skúseností z trhu neprimerane dlhé a nezodpovedajú procesom v okolitých krajinách.
Jednou z tém bola aj transformácia automobilového priemyslu smerom k elektromobilite, nakoľko ide o dlhodobú stratégiu EÚ s ohľadom na udržateľnosť a životné prostredie. „Na ministerstve hospodárstva budem pracovať na tom, aby sme splnili naše medzinárodné záväzky v oblasti elektromobility a zároveň to bolo výhodné pre ľudí na Slovensku,“ zdôraznila D. Saková.
Tlačový odbor MH SR
Účastníci okrúhleho stola:
Robert FICO, predseda vlády SR
Denisa SAKOVÁ, podpredsedníčka vlády SR a ministerka hospodárstva
Tomáš TARABA, podpredseda vlády SR a minister životného prostredia
Tomáš DRUCKER, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR
Jozef RÁŽ, minister dopravy SR
Maroš ŠEFČOVIČ, podpredseda Európskej komisie
Andrea Straková Fedorková, predsedníčka Slovenskej batériovej aliancie
Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu
Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR
Ľubomír Šooš, predseda Slovenskej univerzitnej a priemyselnej edukačnej platformy Európskej batériovej akadémie a dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave
Martin Dzama, generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Slovakia
Guillermo Mancholas, prevádzkový riaditeľ a konateľ spoločnosti JLR Nitra
Wolfram Kirchert, predseda predstavenstva a člen predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia
Geon Won Shin, prezident spoločnosti KIA Slovakia
Peter Willemsen, COO spoločnosti Gotion Global
Rudolf Sihlovec, CEO spoločnosti Inohub
Miloslav Durec, konateľ spoločnosti Valaliky Industrial Park
Peter Badík, spoluzakladateľ a riadiaci partner spoločnosti Greenway Network