16. 02. 2024

Ako si užiť jarné prázdniny v pohode a bez stresu

Blížia sa jarné prázdniny, počas ktorých sa mnohí z vás vyberú užiť si so svojimi deťmi jarnú lyžovačku nielen na Slovensku, ale i v zahraničí. Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike preto pripravilo niekoľko užitočných rád, na čo by ste si mali dať pozor pri ceste do zahraničia a na čo by ste nemali zabudnúť, ako i informácie o vašich spotrebiteľských právach týkajúcich sa cestovania.

Porovnávajte viaceré ponuky

Aby ste si vybrali pobyt skutočne šitý na mieru, doprajte si  v prvom rade  dostatok času a porovnávajte rôzne ponuky. Cena zájazdu musí byť v ponuke uvedená vrátane všetkých daní a poplatkov alebo, ak tieto nemožno presne vopred určiť, je cestovná kancelária či agentúra povinná informovať vás o všetkých dodatočných nákladoch, ktoré môžu byť do ceny zahrnuté.

Požičanie lyžiarskeho výstroja

Vždy si požičaný výstroj najskôr starostlivo skontrolujte a akékoľvek nedostatky či chyby nahláste pred jeho prevzatím, aby ste predišli nepríjemnostiam. Požičovňa by od vás mohla požadovať náhradu za to, že ste výstroj poškodili vy.

Nezabudnite, že požičovňa nemá právo požadovať, aby ste jej ponechali ako zálohu váš doklad totožnosti. Tento postup je nezákonný a môže viesť ku krádeži vašich osobných údajov. Požičovňa od vás môže požadovať len primeranú finančnú zálohu alebo si vaše údaje z dokladu totožnosti opísať.

Skipas

Pred jeho kúpou si vždy v obchodných podmienkach prevádzkovateľa lyžiarskeho strediska overte, za akých podmienok môžete žiadať vrátenie peňazí, ak nebudete môcť skipas využiť.

Prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk vrátenie peňazí väčšinou neumožňujú v prípadoch mimoriadnych okolností, ako je prerušenie prevádzky lyžiarskych vlekov v dôsledku zlého počasia alebo iných nepredvídaných okolností mimo kontroly prevádzkovateľa strediska.

Nezabudnite na povinnú zimnú výbavu auta

Pokiaľ sa rozhodnete kamkoľvek vycestovať vlastným autom v zimnom a jarnom období, overte si, či podľa cestných predpisov krajín, ktorými budete prechádzať vrátane krajiny vašej cieľovej destinácie, nie je povinné mať auto vybavené zimnými pneumatikami alebo reťazami.

V rámci krajín Európskej únie (EÚ) sú zimné pneumatiky povinné v Bulharsku, Chorvátsku, Lotyšsku, Litve, Švédsku, Slovinsku, zatiaľ čo na Slovensku, v Česku, Rakúsku, Nemecku, Fínsku, Luxembursku, Nórsku a Rumunsku sú povinné, len ak si to vyžadujú poveternostné podmienky. Vo  Francúzsku, Taliansku a Španielsku sú zase povinné len na cestách označených  osobitnou dopravnou značkou.

Podrobnejšie informácie týkajúce sa povinnej  zimnej výbavy áut  podľa jednotlivých krajín EÚ, nájdete na stránke nášho partnerského Európskeho spotrebiteľského centra v Nemecku.

Cestovanie medzinárodným vlakom a autobusom

Ak cestujete verejnou hromadnou dopravou, môžete sa počas cesty stretnúť s nepríjemnosťami v podobe zrušenia alebo meškania vášho spoja. 

Práva cestujúcich autobusovou a vlakovou dopravou v rámci EÚ upravujú európske nariadenia o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej dopraveželezničnej preprave. Obe tieto nariadenia sa uplatňujú na medzinárodné spoje.

Práva cestujúcich v prípade meškania spoja

V prípade, ak bol vlak alebo autobus zrušený, vlak mešká viac ako 1 hodinu alebo autobus s plánovanou dĺžkou cesty viac ako 250 km mešká viac ako 2 hodiny, máte právo vybrať si medzi :

·         vrátením ceny cestovného lístka vrátane spiatočnej cesty do pôvodného miesta odchodu,

·         pokračovaním v ceste alebo presmerovaním do cieľovej destinácie za porovnateľných podmienok.

Ak vám autobusový dopravca neponúkne na výber vyššie uvedené možnosti, máte tiež nárok na náhradu škody vo výške 50 % z ceny lístka.

V prípade cesty vlakom máte, bez straty práva pokračovať v preprave, nárok na náhradu škody vo výške 25 % z ceny cestovného lístka, ak je meškanie vášho spoja 60 až 119 minút alebo 50 % z ceny cestovného lístka, ak je meškanie vášho spoja aspoň 120 minút. Železničný podnik však nie je povinný platiť náhradu škody, ak je schopný preukázať, že meškanie spôsobili mimoriadne okolnosti.

Pamätajte na poistenie a nezabudnite na Európsky preukaz zdravotného poistenia

Pred cestou do zahraničia vám odporúčame pribaliť si bezplatný Európsky preukaz zdravotného poistenia, ktorý vám uľahčí využívanie zdravotnej starostlivosti v Európskej únii, krajinách Európskeho združenia voľného obchodu (EZVO) a v Spojenom kráľovstve a Írsku. S týmto preukazom máte nárok na nevyhnutné ošetrenie v rámci systému verejnej zdravotnej starostlivosti na rovnakom základe ako štátni príslušníci danej krajiny.

Odporúčame vám tiež cestovné poistenie vrátane poistenia storna zájazdu/ubytovania, ktoré pokryje nielen liečebné náklady  v zahraničí, ale ak pobyt budete musieť zrušiť,  uhradí za vás storno poplatky, ktoré môžu predstavovať až 100 % zaplatenej ceny, v závislosti od času, kedy rezerváciu zrušíte.

Pomoc doma a v zahraničí

Ak máte spor s obchodníkom so sídlom v SR, môžete sa obrátiť na niektorý zo subjektov alternatívneho riešenia sporov (ARS). Podrobné informácie o tomto konaní a zoznam subjektov ARS nájdete na webovej stránke ministerstva hospodárstva.

V prípade problémov v zahraničí vám Európske spotrebiteľské centrum v SR ponúka bezplatnú právnu pomoc a poradenstvo pri riešení vašich sťažností a sporov.

 

Kontakt pre tlač:

Mgr. Katarína Zalaiová

E-mail: zalaiova@mhsr.sk; ECCNET-SK@ec.europa.eu

Tel.: +421 905 528 477

 

Tlačový odbor MH SR

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk