Najčastejšie otázky - Mechanizmus 1in2out a Virtuálny účet

Čo je mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov a aký je jeho cieľ?

Tento mechanizmus je určený na znižovanie nadbytočnej administratívnej alebo inej regulačnej záťaže na podnikateľské prostredie. Jeho cieľom je zlepšovanie podnikateľského prostredia, zvyšovanie konkurencieschopnosti a produktivity, pričom rešpektuje špecifické postavenie regulácií v oblasti životného prostredia.

Aká je základná zásada fungovania tohto mechanizmu?

Predkladateľ materiálu je povinný za každé zvýšenie nákladov podnikateľského prostredia (IN) znížiť tieto náklady (OUT) aspoň v dvojnásobnej výške. To znamená, že za každé jedno euro novej záťaže je potrebné navrhnúť zníženie záťaže aspoň v hodnote dvojnásobku.

Kedy sa mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov uplatňuje?

Mechanizmus sa uplatňuje, ak predkladateľ v doložke identifikoval vplyv na podnikateľské prostredie a tento vplyv sa týka nákladov podnikateľského prostredia. Predkladateľ má povinnosť konať v čo najskoršom čase po zistení zvýšenia regulačnej záťaže, ideálne v totožnom predkladanom materiáli.

Na ktoré regulácie sa povinnosť uplatniť mechanizmus nevzťahuje?

Táto povinnosť sa nevzťahuje na regulácie, ktoré úplne transponujú alebo implementujú právne záväzné akty EÚ alebo medzinárodné zmluvy, ktoré upravujú výšku daní, odvodov a ciel, alebo sú schválené na riešenie akútnych krízových situácií s obmedzenou platnosťou. Nevzťahuje sa ani na nelegislatívne materiály vrátane návrhov predbežných stanovísk k aktom EÚ.

Aké mám povinnosti po schválení právneho predpisu v Zbierke zákonov?

Ak sa na predložený materiál uplatňuje mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov, predkladateľovi  vyplýva povinnosť v zmysle bodu 6.7. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov zaslať aktuálnu verziu časti 3.1 Náklady regulácie analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie Ministerstvu hospodárstva SR na adresu 1in2out@mhsr.sk najneskôr do 45 kalendárnych dní od vyhlásenia právneho predpisu v Zbierke zákonov SR.

Kto spravuje virtuálne účty regulácií a aký je ich účel?

Ministerstvo hospodárstva SR spravuje virtuálny účet regulácií pre každého predkladateľa, ktorý slúži na vedenie evidencie nákladov a kontrolu plnenia mechanizmu. Tieto virtuálne účty sú verejne dostupné na webovom sídle MH SR. Ministerstvo hospodárstva SR predkladá vláde Slovenskej republiky každoročne do konca apríla súhrnnú správu o uplatňovaní mechanizmu.

Vo virtuálnom učte predkladateľa sa spočítavajú všetky právne predpisy v jeho gescii, alebo sa vedie virtuálny účet pre každý právny predpis osobitne?

Virtuálny účet regulácií je zriadený a spravovaný pre každého predkladateľa (gestora právneho predpisu), nie pre každý právny predpis osobitne.

Je potrebné zasielať do 45 dní aktualizovanú časť 3.1 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie aj keď je dostupná na Slov-lexe?

Áno, v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je povinnosť splnená iba zaslaním aktualizovanej časti na adresu 1in2out@mhsr.sk do 45 kalendárnych dní od vyhlásenia právneho predpisu v Zbierke zákonov SR.

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk