Najčastejšie otázky - Analýza vplyvov na podnikatelské prostredie

Kedy musíme vypracovať Analýzu vplyvov?

Podľa bodu 4.5 Jednotnej metodiky „Ak predkladateľ v doložke identifikuje pozitívne vplyvy alebo negatívne vplyvy (alebo pozitívne vplyvy a zároveň aj negatívne vplyvy), vypracuje príslušnú analýzu vplyvov.“

Musíme vyznačovať vplyvy navrhovaného materiálu v Doložke vybraných vplyvov a vypracovať analýzu, aj keď predkladáme nelegislatívny materiál?

Áno, je potrebné vyznačovať vplyvy navrhovaného materiálu v Doložke vybraných vplyvov aj v prípade, ak predkladáte nelegislatívny materiál, avšak v prípade nelegislatívnych materiálov je postačujúce kvalitatívne popísanie vplyvov v bode 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie.

Ako máme pri úprave Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie postupovať v prípade, ak dotknuté subjekty ani predkladateľ návrhu nevedia náklady vyčísliť pre ich neistý rozsah a nový charakter?

V takomto prípade je možné postupovať nasledovne v zmysle Metodického postupu pre Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie, kde sa uvádza: „V prípade, ak vplyvy objektívne nie je možné kvantifikovať alebo vykonať expertný odhad, predkladateľ z tohto dôvodu uvedie kvalitatívny popis v časti analýzy 3.4 Iné vplyvy, čo najpresnejšie ich vysvetlí a uvedie dôvod, pre ktoré ich nebolo možné kvantifikovať, alebo vykonať expertný odhad.“

Ako vyčísliť náklady, ak rôzne skupiny dotknutých subjektov budú mať rôzne náklady na splnenie nových povinností?

V tomto prípade odporúčame osloviť relevantnú organizáciu,  zastupujúcu tú časť podnikateľského prostredie, na ktorú sa budú nové povinnosti vzťahovať a požiadať o odhad nákladov, ktoré odporúčame spriemerovať pre potreby vyplnenia kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia. Alternatívne je možne tú istú reguláciu uviesť vo viacerých riadkoch za účelom kvantifikácie nákladov na rôzne dotknuté subjekty.

Je potrebne vypracovať  analýzu vplyvov k  vykonávacím predpisom, ak už boli identifikované v rámci legislatívneho procesu k zákonu?

V prípade, že všetky vplyvy, ktoré sú súčasťou legislatívneho procesu k vykonávaciemu predpisu, boli zohľadnené v analýze v rámci legislatívneho procesu k zákonu, nie je potrebné ich opätovne uvádzať v analýze k ďalšiemu vykonávaciemu predpisu. Táto informácia sa uvedie v Doložke vybraných vplyvov v bode 10. Poznámky spolu s odkazom a číslom na legislatívny proces.

Prečo je v kalkulačke nákladov stĺpec EÚ, keď podľa bodu 6.5 JM sa mechanizmus nevzťahuje na implementáciu EÚ predpisov?

Kalkulačka nákladov neslúži len na výpočet nákladov, na ktoré sa vzťahuje mechanizmus, ale na všetky regulácie, ktoré je možné kvantifikovať.

Kalkulačku nákladov musíme zasielať aj keď nemám kvantifikácie ?

Kalkulačku nákladov podnikateľského prostredia nie je potrebné zasielať v prípade, že nie sú kvantifikované žiadne regulácie.

Ako máme postupovať, ak návrh právneho predpisu zavádza reguláciu na typy subjektov, ktoré v Slovenskej republike nepôsobia?

V tomto prípade odporúčame popísať nové vplyvy v analýze v bode 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie a uviesť, že v rámci SR v momente vypracovania návrhu právneho predpisu takéto subjekty nevykonávajú podnikateľskú činnosť.

Aké sú najčastejšie chyby pri vypracovaní Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie?

Ak aj predkladatelia identifikujú vplyv na podnikateľské prostredie a vykonajú jeho kvantifikáciu, chýba riadne vyplnenie bodu 3.1.3 „Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov.“ Často chýba dostatočné vysvetlenie použitých metodík a zdrojov, čo znemožňuje overenie správnosti a transparentnosti výpočtu. Doplňujúce informácie sa uvádzajú ku každej regulácií samostatne. Z opisu by malo byť zrejmé, čo spôsobuje zníženie/zvýšenie nákladov. Druhou najčastejšou chybou je nevypracovanie časti 3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu.

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk