09. 05. 2023

Deň Európy: Sieť ECC-Net pomohla získať späť spotrebiteľom 10 miliónov eur

Ako získam späť svoje peniaze, ak francúzska letecká spoločnosť zruší let? Čo ak mi bude odopretý vstup na koncert v Prahe? Alebo ak hotel v Dánsku nakoniec stojí viac, ako bolo pôvodne dohodnuté? V týchto prípadoch vám môže pomôcť sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. V minulom roku pomohla spotrebiteľom v Európe získať späť takmer 10 miliónov eur.

 

Zrušené lety a iné prípady: Takmer 118 000 spotrebiteľských otázok

Dana mala letieť z Viedne do New Yorku. Kvôli meškaniu lietadla zmeškala nadväzujúci let v Paríži. Napriek tomu, že jej spoločnosť poskytla náhradný let, do cieľa dorazila so štvorhodinovým meškaním.

Podľa nariadenia o právach cestujúcich v leteckej doprave má Dana nárok na náhradu škody vo výške 600 eur. Problémom je, že letecká spoločnosť odmieta zaplatiť a neodpovedá na Danine e-maily.

Takéto prípady sú súčasťou každodennej práce siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. V roku 2022 odpovedala na približne 118 000 spotrebiteľských otázok. Týkali sa meškania letov, predražených hotelov, falošných vstupeniek na koncerty, zrušených vlakov a mnohých ďalších. Cieľom právnikov z 29 krajín EÚ je vždy nájsť mimosúdne riešenie v prospech spotrebiteľa.

Sieť financovaná Európskou komisiou a členskými štátmi, dokázala v minulom roku získať späť takmer desať miliónov eur. Skutočný hospodársky prínos je ešte väčší. V mnohých prípadoch sieť ECC-Net dokázala poradiť spotrebiteľom, aby nezaplatili vôbec. Napríklad, v situácii, kedy by sa ľudia dostali do pasce predplatného, či nachytali na internetový podvod.

 

ECC-Net ako zdroj podnetov: Spravodlivosť v digitálnom svete a ďalšie

ECC-Net je pravidelným zdrojom informácií pre poslancov Európskeho parlamentu, iné spotrebiteľské organizácie a tlač. Porovnáva právne predpisy v celej Európe a poukazuje na účinné postupy a výzvy v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Sieť ECC-Net napríklad uverejnila stanovisko stanovisko k digitálnej spravodlivosti ako príspevok k tzv. kontrole vhodnosti spotrebiteľského práva EÚ. V dokumente, ktorý je k dispozícii na adrese www.eccnet.eu, sú kriticky zhodnotené témy, ako temné vzorce, automatické obnovovanie zmlúv a nákupy v aplikáciách.

 

Mám spotrebiteľský problém: Na koho sa môžem obrátiť?

Európske spotrebiteľské centrum je v každej krajine EÚ, na Islande a v Nórsku. Spoločne tvoria sieť ECC-Net. Táto sieť informuje spotrebiteľov v Európe o ich právach a poskytuje bezplatnú pomoc pri cezhraničných prípadoch.

Žijete v Slovenskej republike a máte problém so spoločnosťou z inej krajiny EÚ? Obráťte sa na svoje národné kontaktné miesto, Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike, jednoducho a bezplatne, prostredníctvom online formulára https://esc-sr.sk/podanie-staznosti/.

 

Európske spotrebiteľské centrum v SR

Tlačový odbor MH SR

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk