15. 03. 2018

Pripomíname si Svetový deň spotrebiteľských práv

Svetový deň spotrebiteľských práv pripadá na 15. marca. V rámci ministerstva hospodárstva pôsobí Európske spotrebiteľské centrum, ktoré je členom siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Centrum sa minulý rok zaoberalo okrem iného problematikou finančnej náhrady v prípade zrušenia alebo meškania letu, témou internetových zoznamiek a nejasnostiach pri registrácii do nich, či zavádzajúcimi informáciami, ktoré poskytli zahraničné spoločnosti pri predaji tovaru na výstavách nábytku na území Slovenska.

Európske spotrebiteľské centrum (ESC) v SR bezplatne pomáha spotrebiteľom pri hľadaní riešení v prípade problémov pri cezhraničných nákupoch v rámci členských krajín EÚ a na Islande alebo v Nórsku. Je členom siete európskych spotrebiteľských centier (ESC-net), ktorá pozostáva z 30 spotrebiteľských centier. Po jednom centre je v každom členskom štáte únie a v Nórsku a na Islande. V uplynulom roku ESC v SR pomohlo viac ako 1 100 spotrebiteľom. Počet ľudí, ktorí potrebujú pomoc v prípade cezhraničných nákupov stúpa, a to aj preto, že čoraz viac spotrebiteľov v EÚ nakupuje cez internet. Dôvera v elektronický obchod sa dramaticky zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných krajín EÚ.

Okrem klasických problémov s tovarom objednaným on-line sa začali slovenskí spotrebitelia vo zvýšenej miere sťažovať na rôzne služby poskytované on-line. Ide najmä o marketingové praktiky, na ktoré od roku 2014 upozorňovali najmä európske spotrebiteľské centrá zo severských štátov EÚ, spočívajúce v automatickom predlžovaní členstva a nevyžiadanom opakujúcom sa plnení. Určitá služba alebo výrobok sú dočasne ponúkané bezplatne na vyskúšanie, pričom spotrebitelia nie sú dostatočne informovaní o možnosti ďalších dodatočných platieb.

V poslednom čase v ESC v SR rezonuje najmä téma internetových zoznamiek. Vo všeobecnosti sú všetky prípady rovnaké.  Spotrebitelia sa registrujú na skúšobné obdobie (48 hodín alebo 1 mesiac), no pri registrácii nie sú vopred informovaní dostatočne jasne a zrozumiteľne o tom, že bezplatné skúšobné obdobie je potrebné v určitom časovom predstihu zrušiť výpoveďou, inak dôjde k automatickému predĺženiu zmluvy na časové obdobie 3 mesiace a viac.  Táto informácia je uvedená iba vo všeobecných obchodných podmienkach, s ktorými spotrebitelia síce pred uzavretím zmluvy súhlasili, avšak informácia o automatickom predĺžení zmluvy skrytá vo všeobecných obchodných podmienkach nepostačuje z hľadiska právnej úpravy ochrany spotrebiteľa. V prípadoch z posledného obdobia ide o internetovú zoznamku prevádzkovanú spoločnosťou v Luxembursku.

Ďalšou témou, ktorá spotrebiteľov čoraz viac zaujíma, sú práva cestujúcich v leteckej doprave a to najmä vyplácanie náhrady v prípade zrušenia alebo meškania letu, pokiaľ nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami. V tomto prípade spotrebiteľom prislúcha finančná náhrada zo strany leteckej spoločnosti vo výške 250 až 600 eur podľa dĺžky letu. ESC v SR sa v minulom roku podarilo viacerým spotrebiteľom získať túto náhradu, a to aj v prípade meškania letu z dôvodu poruchy na lietadle. Porucha na lietadle podľa rozhodnutia Súdneho dvora EÚ totiž nepatrí k mimoriadnym okolnostiam.

V jarnom období sa na Slovensku koná viacero výstav nábytku, ktoré sú lákadlom aj pre zahraničné spoločnosti. Tie v snahe predať neváhajú spotrebiteľom poskytnúť zavádzajúce informácie. Zo strany predávajúcich najčastejšie dochádza k poskytovaniu klamlivých a zavádzajúcich informácií týkajúcich sa vlastností produktu, pri predaji spotrebiteľom neposkytujú napríklad informácie týkajúce sa postupu a uplatnenia práva na reklamáciu a odstúpenie od zmluvy.  Keď nastanú problémy, je už dávno po výstave a predávajúci z inej krajiny nároky spotrebiteľov vytrvalo ignoruje. Centrum riešilo napríklad prípady nákupu mobilných „klimatizácií“, ku ktorým nie je potrebná hadica na odvod tepla, pretože chladenie zabezpečuje nádobka na ľad a ventilátor. K reálnemu použitiu a zisteniu schopností takejto „klimatizácie“ zakúpenej na jar došlo až v letnom období. Keďže išlo o zmluvy uzavreté na výstavisku, a teda mimo prevádzkových priestorov, predávajúci  bol povinný pri nákupe spotrebiteľom jasne a zrozumiteľne oznámiť informáciu o práve odstúpiť od zmluvy do 14 kalendárnych dní. Predávajúci si túto povinnosť nesplnili,  lehota na odstúpenie od zmluvy sa preto predĺžila.

 

Odbor komunikácie MH SR

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk