02. 11. 2017

Žiga a Pellegrini vyhlásili vojnu byrokracii!

Minister hospodárstva Peter Žiga spolu s podpredsedom vlády pre investície a informatizáciu Petrom Pellegrinim predstavili zmenu viac ako 147 zákonov, 68 vyhlášok, 8 opatrení a 12 nariadení vlády a vyhlásili tak vojnu byrokracii. Výpis listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, zo živnostenského registra a z registra trestov tak nebudú k rôznym žiadostiam prikladať občania,  či podnikatelia,  ale pozrú si ich priamo samotné úrady, navyše v reálnom čase.

Ľudia by mali ušetriť 3,5 mil. eur a 620 000 hodín strávených na úradoch. Podľa ministra hospodárstva je tento krok veľmi dôležitý pre odstránenie zbytočnej byrokracie a zlepšenie podnikateľského prostredia. „Vyskúšali sme to pri našich najnovších eurofondových výzvach, keď si množstvo údajov z dostupných registrov zisťovali už priamo ministerskí úradníci a žiadatelia nemuseli nosiť potvrdení,“ dodal.

„Dnes vyhlasujeme zásadnú vojnu byrokracii na Slovensku. Odbremeníme ľudí od dokladania najrôznejších výpisov, ktoré potrebujú pomaly na každom kroku, ak menia niečo vo svojom živote, či podnikaní. Sú krajiny, kde výpisy dostanete elektronicky, sú krajiny, kde ich vôbec nepotrebujete. Naše úrady dáta majú  a nie je dôvod, aby ich nanovo požadovali. Ľudia vďaka tomu ušetria až 3,5  milióna eur len na poplatkoch,“ vysvetlil P. Pellegrini

„Aj podnikateľom chceme ukázať, že im štát vie aktívnym prístupom významne pomôcť. Na ministerstve hospodárstva plánujeme na budúci rok predstaviť v poradí druhý proti byrokratický balíček,“ zdôraznil minister.

Žiadosti o tieto výpisy presiahli za rok 2016 pol milióna žiadostí, napríklad výpis z obchodného registra a živnostenského registra bol v papierovej forme vydaný 321 159 krát a výpis listu vlastníctva 288 470 krát. Výpis z registra trestov v papierovej forme si  v tomto roku vyžiadali občania a podnikatelia 213 379 krát. Po podrobnej analýze slovenskej legislatívy preto pripravil Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu novelu  správneho poriadku, ktorá by mala už od 1. mája budúceho roka odstrániť potrebu listinnej formy výpisov. Úrad očakáva úsporu až 3,5 milióna eur občanom a podnikateľom na  poplatkoch a úsporu až 620 000 hodín strávených pri získavaní týchto výpisov. Úrad vicepremiéra bude preto  rokovať aj s komerčným sektorom, ktorý takéto výpisy stále vyžaduje.

Úrad vicepremiéra bude na začiatku úradom pomáhať v zavádzaní integrácií, či prechodných riešení, avšak následne aj  dohliadať na to, ako budú svoje povinnosti plniť. Keďže v súlade s princípom jedenkrát a dosť si údaje z výpisov môžu úrady získavať sami v reálnom čase, v  prípade, že svoju povinnosť nesplnia, budú čeliť sankciám. Sankcie na troch úrovniach zaviedla jesenná novela zákona o eGovernmente, platná od 1. novembra 2017.

 

Kontakt

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/A
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

info@economy.gov.sk
00421 2 4854 1111
f www.facebook.com/mhsr.sk